lista
Clinica NeuroPain-sfaturi-alimentatie-sanatoasa-in-timpul-iernii

06/02/2018 by admin with 0 comments

CLINICA NEUROPAIN – Sfaturi pentru iarna


CLINICA NEUROPAIN – Sfaturi pentru iarna

Alimentatia imunoprotectoare – Iarna este anotimpul in care se testeaza la maxim capacitatea noastra de aparare si raspuns la bolile cu specific de sezon, in special pentru grupele de varsta extreme- copiii si varstnicii. O buna imunitate se dobandeste prin dieta cu alimente imunoprotectoare, alaturi de: odihna corespunzatoare, igiena corecta, lipsa expunerii la noxe (fumatul activ sau pasiv, consumul de alcool), evitarea tratamentelor agresive si repetate cu antibiotice, miscare cat mai multa in aer liber si evitarea spatiilor inchise si a sedentarismului prelungit.

Este important ca in sezonul rece sa se aleaga alimente cu valoare nutritiva mare:

Alimente care aduc un aport proteic de buna calitate: carnea alba slaba, pestele si derivatele, ouale, lactatele si branzeturile semidegresate, in locul carnii rosii, bogate in grasimi, a tocaturilor sau mezelurilor.

Proteinele prin continutul lor in aminoacizi esentiali si semi-esentiali sunt caramizile care stau la temelia unei imunitati de buna calitate (anticorpii au structura proteica, deci o dieta cu proteine de buna calitate va asigura si o imunitate corespunzatoare).

Sursele de proteine din dieta pot fi animale (carnea de curcan- pulpa sau piept, pestele, laptele si lactatele – iaurtul, branza telemea maturata, ouale) sau vegetale in special in perioada postului (boabele de soia, leguminoasele: fasolea boabe, lintea, nautul, mazarea, ciupercile, fructele oleaginoase).

Lactatele: iaurtul si chefirul prin continutul lor natural sau imbogatit in probiotice sau branza prin acidul linoleic conjugat prezent in grasimea naturala a laptelui stimuleaza consistent raspunsul imunitar. Merita amintita si supa de pui, un aliment minune in tratarea racelilor si grabirea vindecarii –  prin aminoacidul cisteina care se elibereaza odata cu gatirea carnii de pui/ curcan – si care actioneaza ca un adevarat medicament – fluidifica secretiile bronsice, amelioreaza tusea si are efect decongestionant nazal.

Alimente cu glucide integrale, nerafinate care au un timp lung de absorbtie si de digestie si tin de foame 4-5 h: paine integrala/cu seminte, cereale (tip muesli, boabe de grau, orz, ovaz presate), mamaliga, preparate cu malai, gris, paste fainoase din faina integral, orez brun nedecorticat, legume si leguminoase cu amidon (cartof, mazare, fasole boabe, linte, naut), hrisca, cus-cus, mei, quinoa.

Glucidele intermediare sunt cele provenite din fructe si sucuri naturale din fructe. Este important pentru o buna imunitate ca aportul zilnic sa se faca majoritar din categoria glucidelor lente sau intermediare si sa se evite zaharul si derivatele din zahar  (gustarile de tip ,,ceva bun,, sa fie alcatuite din fructe si legume, doar ocazional cu derivate de zahar).

Alimente cu grasimi naturale cardio-protectoare din uleiuri vegetale (masline, canepa, struguri, rapita, porumb, floarea soarelui, etc) si oleaginoase crude (nuci, alune, migdale, caju, fistic) in locul grasimilor animale si a derivatelor de tip tocaturi grase si intens procesate.

Un rol special il au vitaminele liposolubile (grase) –A, D, E, K. Vitamina D are un bine cunoscut rol in combaterea infectiilor, in absorbtia calciului și menținerea unui sistem imunitar sănătos. Cele mai bune surse de vitamina D din alimentatie sunt: păstrăvul; somonul; tonul; macroul; uleiurile din ficat de pește; ficatul de vită; branza grasa; galbenusul de ou.

– Multe fructe si legume – crude, de sezon – ca surse de vitamine, minerale si fibre.

Fructele si legumele sunt surse de fitonutrienti, vitamine si minerale cu important rol antioxidant, de crestere a imunitatii, reglatoare enzimatice si hormonale -vitamina A, vitamina C, vitamina E, zinc, seleniu,  magneziu, potasiu.

Continut crescut in betacaroten (precursor al vitaminei A) se regaseste in: cartofii dulci, morcovi, dovleac, pepene galben, rosii.  Vitamina C se regaseste in majoritatea fructelor si a legumelor, vitamina E in special in fructele oleaginoase – nuci, alune, migdale, caju, fistic.

Usturoiul (prinalicina) la fel ca si ceapa sunt alimente speciale, adevarate antibiotic naturale – de aceea se incurajeaza prezenta lor in alimentatie inca de la varste fragede.

Ciupercile au capacitatea de a creste productia de anticorpi in organism si sunt o sursa importanta de proteine vegetale de calitate superioara.

S-a demonstrat in plus ca fibrele solubile prezente din abundenta in citrice, mere, morcovi, fasole verde si ovaz ajuta la scaderea inflamatiei si la cresterea raspunsului de aparare al organismului impotriva infectiilor.

Daca alimentatia este una echilibrata, atunci organismul va avea un raspuns corect adaptat la schimbarile de temperatura si la atacurile virale si bacteriene specifice acestui anotimp si nu va fi nevoie in mod special de suplimente nutritive – tip vitamine- sau medicamente.

Sanatatea este cel mai de pret bun al tau si merita toata atentia!

Va asteptam in cadrul Clinicii NeuroPain pentru a beneficia de indicatii personalizate privind un stil de viata sanatos!

Dr. Florea Luminita

Medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice

www.neuropain.ro

Pentru programari si informatii suplimentare, va rugam sa ne contactati la nr. de telefon: 0787.742.218 sau 021/313.78.69.

Lasa Comentariu